Ahad, 27 Mac 2011

BAKTI SISWA 1 MALAYSIA ( KARISMA )

            ASSALAMUAIKUM dan salam 1 Malaysia... alhamdulillah selamat sampai dari SG. Pelik dan Dengkil di selangor.. hampir nak msuk 2 jam bru.. Program yang sangat menarik dan best.. Kiranya nie prgm Pertama ak dgn Karisma walaupon ak bukan ahli Karisma. niat pada mulanya hanya nak tlg kwn.. alhmdulillah berkat niat kte Allah bagi sesuatu yang tak ku duga iaitu prgm nie.. nie jugak merupakan aktiviti pertama aku ziarah dari umah ke umah,umah yang kami singgah adalah umah yang kurang bernasib baik dan buat kajian tentang 1 malaysia kepada pddk dengkil.. kami bertolak dalam pukul 6.45 pagi dan sampai di dengkil kul 11pagi di skjc dengkil kl0 xsilap.. kami sesat jap di selangor tuh cz driver bas tuh xtau jlan ke dengkil... sampai je kt sna kami diberi minum pagi dan ada sedikit taklimat bersma dgn orang2 besar dalam Karisma.. 


           Aktiviti pertama kami adalah buat kajian tentang  1 malaysia kpd pnddk di dengkil.. ak sekli dgn wati,ila dan dayah dpat di KG Aminuddin... Perr... penduduk kt snaa baik2 r blaka... sangat senang bila bertnya tentang pdapt mereka dan ada 1 rumah tuh bg kami air tin.. hebat2..hehehe... dalam kul 1 lbh pon kmi blik ke sklh semula.. ps tuh kul 2 lbh ada crmah dri DATO Dr Fazilah Kamzah tp kmi xjoin crmh nie cz ad aktiviti lain iaitu Ziarah dari umah ke umah disekitar kwasan dengkil.. kami pi 4 buah rumah... umah yang pertama dan ke 4 adalah umh ibu tunggal, umah ke 2 adalah umh org tua.. tok wan dan tok ki.. dan umah ke 3 adalah umh orang skit strok.. smua umh menyayat ati dan sedih tp yg plg sdih umh no 3.. krna pe makcik tuh dah lama skit strok.. bygkanlah 40thun dia menderita krna strok, kaki bngkak,perut pon mcm tuh gk.. dia xblh nk bergrak.. sdih dgr dia cter pasl hdup dia.. 

salah 1 tmpat dlam umah tu.. menyedihkan.. sob..sob

nie la mkcik tuh.. kwn2 menenangkan makcik tuh
       Besar dan kuat dugaan yang ALLAh bagi kt mcik sekelurga nie.. SABAR separuh dari iman.. terasa diri nie terlalu beruntung kerna hdupku tdk sperti itu... sdih...sdih.. sdih... menitis air mata makcik tu melihat kehadiran kami rakan siswa ke umh dia... ku harap makcik kuat dalam menghadapi dugaanNya.. nak blik dr umh makcik nie smpat aku bergrau dgn ank2 dia..hehehe... kehadiran kmi mampu menceriakan mereka.. sebaik sahja abis umah ke 4 kami bertolak blik ke sklh dan trus pi ke SG Pelik utk MALAM ASPIRASI 1 MALAYSIA.. naik sgan aku cz ada 1 part tuh aku menjerit kuat gler...  seriusly cmel sgt tgk bdk2 cina buat persmbhan.. bkn dr kaum cina je.. kaum india pon ada gk..hehehe... sebelum bertolak balik ke UMP smpt aku dn rakan siswa yang lain memyanyikan lagu 1 malaysia, dan lagu warisan smbl pluk bhu kmi bernanyi bersama.. sweet memori terakam disitu.. setelah itu kul 12.30 pagi kami bertolak balik ke UMP.. sangat2 penat dan sernok. kul 5 pagi aku sampi di umh... 4 jam lbh perjalanan kmi.. nak2 plk time kul 4 lbh tuh blh plk bas kmi kne tahan dgn polis...hehehe...enth pe la yg plis tuh cri...


        Ya Allah AKu bersyukur dengan nikmat yang engkau berikan kepadaku Ya Allah..


Tiada ulasan: